StoryEditorOCM
ŠibenikFotorobot

Evo kako izgleda prosječni šibenski turist: Dobar dan, ja sam Njemica, imam 34 godine i uživam u ručku kraj katedrale sv. Jakova

9. prosinca 2017. - 12:29

Kada bi išli raditi fotorobot prosječnog - pa čak i dominatnog - šibenskoga gosta, onda bi on izgledao ovako: "Imao bi otprilike 34 godine i bio bi visoko obrazovan. Ako nije domaći, bio bi Nijemac, odnosno Njemica koje su bile u većini. Najvažniji motiv zbog kojeg posjećuje Šibenik mu je zato što ga, uz lijepo vrijeme, sunce i more, na prvom mjestu zanima kulturna baština i povijest Krešimirova grada. Takav gost visoko cijeni i prirodne ljepote grada i okolice, NP Krku i Kornate, a visoko vrednuje i poslovičnu sigurnost koju Šibenik i Hrvatska imaju. Ne zanima ga zabava - to mu je izrazito nisko na listi prioriteta - ali mu je zato na njoj izrazito visoko gastronomija. I interakcija s domaćim stanovništvom, želi upoznati domaće ljude i običaje, svakodnevni život..." Kad bi ga išli prikazati slikom, ručao bi u "Pelegrinija" "vizavi" UNESCO-ove katedrale i Meštrovićeva spomenika Jurju Dalmatincu...

Ove smo dragocjene i vrijedne podatke čuli i saznali od Petra Mišure, voditelja projekta SHARE za grad Šibenik i pomoćnika pročelnika Upravnog odjela za gospodarstvo, poduzetništvo i razvoj grada Šibenika. Iz kojeg, kada se maknu u stranu stručne fraze, valja upamtiti sljedeće, što smo prvi put dobili crno na bijelo - šibenska kultura i povijest postali su najvažniji šibenski turistički proizvod. A kako je turizam postao glavna industrijska grana, onda to zapravo znači i najvažniji šibenski proizvod uopće! Grad aluminija postao je grad koji živi od svoje kulturne i povijesne baštine, graditeljskog naslijeđa, tvrđava, stare gradske jezgre, po čijim kalama, skalama i butama turisti očito vole "bazati".



- To je bilo prvo iznenađenje. Bilo je 26 motiva za odabir destinacije i za grad Šibenik - na prvom mjestu je bila kulturna baština i povijest grada. Za dlaku ispred lijepog vremena, sunca i mora, ali ipak ispred, na prvom mjestu! Treće i četvrto mjesto su, očekivano, prirodne osobine grada i širine okolice - kazao nam je Mišura, ističući kako je anketa koja je to utvrdila rađena prema metodologiji univerziteta u Greenwichu, savjetodavnog partnera na projektu SHARE, čiji su profesori specijalisti za turizam, s anketom koja je bila vrlo zahtjevna i opsežna za provođenje, sam upitnik imao je 16 stranica.

- Mi smo morali napraviti zapravo tisuću anketa, od toga sa 460 turista u gradu Šibeniku, 464 lokalna stanovnika koji su se zatekli u centru grada i ostalo - njih sedamdesetak - naši su domaći poduzetnici koji se također bave turizmom. Ugostitelji, turističke agencije, trgovine, suvenirnice, svi u perimetru stare gradske jezgre i centra grada Šibenika. Znači, jedan vrlo reprezentativan uzorak, a ankete nisu rađene online, ni telefonski, nego smo zaustavljali ljude koje smo zatekli u gradu na ulici. Na desetak mjesta je radilo desetak anketara, kroz drugu polovicu kolovoza i uglavnom rujan - kazao je Mišura, istakavši kako je drugo iznenađenje obrazovna struktura šibenskih gostiju.



Jako veliki je postotak visokoobrazovanih, zajedno s magisterijem i doktoratom čak 50 posto. To se isto tako može dijelom objasniti time da takvi turisti radije ispunjavaju ankete i da je anketa bila na engleskom jeziku, koji obrazovani bolje znaju, ali također pokazuje trend. Također, treća stvar koju turisti cijene u Šibeniku - i Hrvatskoj - je sigurnost, to se visoko cijeni, ali i ljubaznost domaćeg stanovništa. Ono što nas je možda i neugodno iznenadilo je to da nam turisti ne dolaze zbog zabave, ne ocjenjuju to da im je nešto naročito bitno, iako su većinom anketirani mladi ljudi, turisti u mlađim godinama, a ne dolaze ni zbog lokalne ekonomije. Doduše, znali smo da turisti ovdje ne dolaze zbog posla. Ali isto tako ne dolaze ni zbog kupovine i ne očekuju naći ovdje neke proizvode i brendove zbog kojih bismo bili "šoping meka".

Još jedno iznenađenje, jedan motiv koji je prije bio pri dnu ili pri sredini, a sada je pri samom vrhu ljestvice je - veli Mišura - gastronomija.
- Turisti, dakle, dolaze u neku destinaciju i zbog gastronomije i hoće još više gastronomije, a traže se i proizvodi lokalne, domaće kuhinje, za koje također postoji izražen interes.

No, podaci iz ankete dragocjeni su i kao faktička potvrda da sezona u Šibeniku može trajati šest mjeseci, od travnja do kraja listopada, jer nije vezana samo za sunce i more. Internet je postao dominantan i u rezerviranju smještaja - čak 75 posto šibenskih gostiju poslužilo se njime da bi "bezeciralo" apartman. Naravoučenije iznajmljivačima - nema vas nigdje ako niste "online".


Jako veliki je postotak visokoobrazovanih, zajedno s magisterijem i doktoratom čak 50 posto

24. travanj 2024 12:47